FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/02/2017

Tidigare dömd - jobbar svart

Hej

Har en fråga för fyra år sedan blev jag villkorligt dömd o böter på 3000 kr, då jag under stark medicinering promenerade rakt förbi kassan på Ica med kundvagn utan att betala, kommer inte ihåg händelsen själv.

Idag är jag från skild ensamstående fyrbarnsmamma, som har hängt med en kompis o jobbat /städat svart ngt ggr. Och nu har en av de gamla damerna vi städats hos polisanmält oss för att ha tagit hennes mediciner, vilket jag verkligen inte har gjort. Är inte så orolig för just det, men har ju arb svart. Ska på förhör i v. Har sån ångest, då jag är dömd sen innan. Finns ju egentligen inga bevis på att jag ens vart där, enda är sms kontakt fr kontantkort. Så vet inte om jag ska vara ärlig el neka. Vad kan hända om jag blir dömd för svart jobb o påföljden. Ska jag söka advokat inför förhöret tacksam för svar Mvh mamman med ångest

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din villkorliga dom är verkställd (prövotiden på två år är över). Det innebär att domen inte, till exempel, kan upphävas och ersättas med en annan påföljd på grund av misskötsamhet.

Tidigare brott kan däremot påverka val av påföljd (fängelse, böter, villkorlig dom etc.) och det så kallade straffmätningsvärdet om du döms för ett nytt brott. Detta blir aktuellt om du döms för likartad brottslighet. Om du tidigare dömts för stöld kan det alltså innebära ett strängare straff om du på nytt skulle dömas för stöld, snatteri eller liknande. Att stjäla medicin skulle kunna anses vara ”likartad brottslighet”. Men eftersom du säger att ni inte har stulit något från den gamla damen borde förhoppningsvis de anklagelserna kunna avfärdas.

Att jobba svart är som du vet olagligt. Men du tycks inte bedriva någon större verksamhet, utan snarare ta enstaka städuppdrag, om jag har uppfattat det hela rätt. Risken för att du åtalas för skattebrott är därför i princip obefintlig. Du kan däremot bli skyldig att i efterhand betala skatt för inkomster du har haft, och eventuellt betala en straffavgift. Men du borde inte oroa dig för några svårare påföljder eller för att du tidigare ha blivit dömd till villkorlig dom!

Jag råder dig absolut att tala sanning om polisen ställer frågor kring din anställning. Särskilt eftersom du inte har tagit medicinerna är det till din fördel att vara uppriktig om alla omständigheter för att öka din trovärdighet.

Jag tycker inte att du behöver anlita en advokat, i varje fall inte i detta inledande skede. Börja med att prata med polisen. Om det visar sig under förhöret att det finns starka misstankar kring stölden och/eller att du delges misstanke om stöld kan du behöva en advokat. Det finns olika möjligheter att få juridisk hjälp; offentlig försvarare, rättsskydd via försäkring osv. Polisen kommer att kunna hjälpa dig med detta.

Jag tycker att du gör rätt i att ta situationen på allvar, men hoppas även att mitt svar har gjort dig något lugnare. Lycka till med allt!

Vill du ha mer hjälp eller vägledning är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare