Tid innan kontrollavgift kan utfärdas

Hej

Kan en parkeringsvakt bötfälla på 1 minut om bilen står på en plats som det är förbjudet att parkera på?

Måste hen inte vänta i 5 minutr?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En parkeringsvakt behöver enligt regler inte invänta en viss tid innan böter kan utfärdas. Böter kan i princip utfärdas direkt. Det ligger dock i sakens natur att en p-vakt behöver vänta en viss tid, eftersom en bil inte är felparkerad under den tid som föraren köper p-biljett eller har stannat för lastning.

Om p-vakten har försäkrat sig om att bilen är felparkerad så behöver han eller hon inte vänta in någon specifik tid, utan kan utfärda böter direkt.

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare