Testemente och enskild egendom

Hej, Min mamma har ett landställe som hon vill ge som gåva till mig och mina två systrar nu. Det kan alltså ses som ett förskott på vårt arv. Hon vill ge det som Enskild Egendom så att landstället inte ska försvinna från familjen om någon av oss skiljer oss eller dör. Vi har alla bestämt att våra makar inte ska kunna ärva denna del utan att det ska gå direkt till vår barn om vi har några eller till de andra systrarna om någon av oss inte har barn. Mina frågor är: • Gäller samma sak vid en sådan här gåva som vid arv? Alltså kan vår mamam skriva samma text i gåvobrevet som i ett testamente, att detta ska vara Enskild Egendom och att vi inte har rätt att sälja eller ge bort till någon utanför familjen? • Kan hon också skriva vem som ska ärva vår del om vi dör eller måste vi göra detta själva? • Jag läste i en av era frågor&svar att Enskild Egendom inte kommer ingå i bouppdelning vid skilsmässa men att det ingår i kvarlåtenskap som sedan ärvs, och att om maken lever så ärver han. Hur kan vi skriva så att just denna del av kvarlåtenskapen (landstället) ärvs direkt av våra respektive barn istället för av våra makar? Vi vill ju inte att makarna ska kunna gifta om sig och sedan låta eventuella ny fru och barn vara med och ärva detta landställe.

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga.
Det enklaste tillvägagångssättet för att lantstället inte ska kunna tillfalla era respektive, är först och främst att er mamma skriver ett förbehåll i gåvobrevet om att lantstället ska vara eran enskilda egendom. Det är även möjligt att reglera detta i äktenskapsförord, men då krävs det att ni var för sig upprättar äktenskapsförord med era respektive makar. Genom att göra lantstället till enskild egendom kommer aldrig lantstället att tillfalla era makar vi en ev. skiljsmässa. Detta framgår av äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap. 2-3 §§ samt 10 kap. 1 §, där det stadgas att egendom kan göras till enskild genom bl.a. gåvobrev eller äktenskapsförord, samt att enbart giftorättsgods ingår i en bodelning.

För att säkra att lantstället inte heller ärvs av era makar, måste ni var för sig skriva ett testamente. Detta kan inte regleras i gåvobrevet, då er mamma inte är behörig att förfoga över er kvarlåtenskap. Rätten att upprätta testamente är nämligen strikt personlig, vilket framgår av ärvdabalken (ÄB) 9 kap. 1 §. I testamentet skriver ni helt enkelt att lantstället ska ärvas av era barn. Ange även vem som ska ärva i andra hand, i det fall era barn skulle avlida före er. Dessutom bör ni skriva i testamentet att lantstället blir era barns enskilda egendom, så att era barns ev. makar inte kan tilldelas lantstället i det fall era barn skiljer sig med sin framtida make.

ÄktB hittar du https://lagen.nu/1987:230.
ÄB hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar

Amanda HarryssonRådgivare