Testametera till enda barnet

Hej! Jag har testamenterat hela min kvarlåtenskap till mitt enda barn. I händelse av att hans båda föräldrar avlider och han själv avlider efter att ha fått arvet, vem ärver då honom? Är det endast på min sida som man kan ärva om han inte har hunnit få egna barn? Tex hans farmor och farfar och hans faster och farbror.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det framgår inte huruvida du är gift eller inte. Om så är fallet hade även din make haft en viss arvsrätt i händelse av att du avlider. Om så inte är fallet, att det inte finns någon make, gör inte testamentet så stor skillnad. Din son hade ändå ärvt hela din kvarlåtenskap, ärvdabalken 2 kap 1 §.

Om han dör utan några bröstarvingar (barn), föräldrar, syskon eller syskon barn kommer kvarlåtenskapen tillfalla hans mor- och far föräldrar, 2 kap 3 §. Kvarlåtenskapen kommer delas lika på respektive sida.

Med andra ord kommer alltså indirekt din sons släkt på hans fars sida få del av arvet. Att det inte bara går till din sida av familjen beror på att det är ditt barns egendom och därmed hans rätt att disponera den. Om inget testamente skulle finnas hade han ärvt hela kvarlåtenskapen ändå. Man kan inte genom ett testamente bestämma vad som ska hända med egendomen även efter hans död, utan det är upp till honom att avgöra.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare