Testamentstolkning efter upplöst äktenskap

Hej! Vad gäller när det i ett testamente står att " min maka NN (namn o födelsedata) skall ärva all min kvarlåtenskap". De är skilda sedan flera år tillbaka och är alltså inte hans maka längre. Gäller fortfarande testamentet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att klarlägga testamentets innehåll så måste testamentet tolkas och för det finns det vissa tolkningsregler i 11 kapitlet ärvdabalken (ÄB).

I första hand ska testatorns (personen som har upprättat testamentet) verkliga vilja ligga till grund för testamentets innehåll enligt 11 kap 1§ 1st. ÄB. Detta innebär att man i möjligaste mån försöker fastställa vad testatorn verkligen har åsyftat eller sannolikt har åsyftat med testamentet.

Om det inte går att klarlägga testatorns verkliga vilja så tillämpas i andra hand vissa tolkningsregler som lagstiftaren antar att testatorer i allmänhet önskar i vissa situationer.

Enligt 11 kap 8§ ÄB finns det en tolkningsregel som stadgar att ett testamente inte gäller om äktenskapet är upplöst vid testators död eller om mål om äktenskapsskillnad pågår. Detta innebär att testamentet antas vara utan verkan om inte testatorn på ett tydligt sätt har klargjort sin verkliga vilja att testamentet fortfarande ska gälla efter äktenskapsskillnaden. Det finns inget i frågan som tyder på att testatorn har försökt klargöra detta så testamentet är troligen utan verkan.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Bestämmelserna i ärvdabalken hittar du här

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare