Testamentet är ok och nackdelarna jämfört med den legala arvsordningen är små

Jag och min man har två gemensamma barn. Han har ytterligare ett barn sedan tidigare. Vi skall upprätta ett testamente och har tänkt skriva att om min man dör före mig får särkullebarnet sin laglott. Men om hen väntar att ta ut sin laglott tills även jag är död får hen även sin arvslott.

Kan detta medföra några nackdelar för mina barn (våra gemensamma barn)? Och även ev nackdelar för mig?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Testamentet som du beskriver är ok att skriva. All egendom förutom laglotten kan testamenteras bort fritt.

Ifall särkullbarnet väljer att inte ta ut sin laglott utan att vänta på att få hela sin arvslott efter sin far vid din död kommer ju era gemensamma barn att få mindre arv efter sin far (eftersom det måste delas med särkullbarnet).

Nackdelen för dig är bara att du får ut mindre arv efter din make ifall särkullbarnet väljer att ta ut sin laglott redan vid din makes död. Genom testamentet får du dock mer arv än enligt den legala arvsordningen.

Som du säkert förstår är det främst särkullbarnet som missgynnas av testamentet.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare