Testamenterar bort all egendom - laglottsskydd?

Min mamma Mi gifte sig med en man Ma som hade ett barn P. Mi är inte P mamma. Ma är inte min pappa. Frågan är om Ma dör och Mi lever. Och i testamentet står det att Mi får allt arv vad händer angående laglott skydd lagen med P? Får han 50% av Mi arv även om han inte var i testamentet? Får jag något också eller inte eftersom han inte var min riktiga pappa? Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om arv blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Vad händer med Ps arv om Ma dör?

Eftersom P bara är barn till Ma och inte till Mi har han rätt att få ut sin laglott direkt ifall Ma skulle gå bort. Om Ma skulle testamentera bort allt till Mi har P ändå rätt till sin laglott eftersom det finns ett laglottsskydd i ÄB, se 7 kap. 3 § ÄB. För att få ut sin laglott måste dock P begära jämkning av testamentet inom 6 månader från att han erhöll testamentet. Ifall P inte begär jämkning av testamentet inom 6 månader förlorar han sin rätt till laglotten.

Ärver du något om Ma dör?

Eftersom du inte är släkt med Ma har du ingen rätt att ärva honom så länge han inte har ett testamente som skulle säga annat. Om inget testamente finns ärver du alltså inte Ma.

Hoppas du fått svar på din fråga

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare