Testamentera till bröstarvingar och särkullbarn

Min mamma gifte sig med en man. Hon hade mig med i boet. Den fick 2 barn. Vi har vuxit upp som en familj. Jag är inte adopterad på papper. Aldrig träffat min biologiska far. Om mannen vill, kan han testamentera lika till mig och mina halvsyskon?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din mamma och hennes man har två barn tillsammans från äktenskapet och att du inte har samma pappa som dina halvsyskon och det kommer därför vara utgångspunkten för svaret. Aktuell lag som reglerar arv är ärvdabalken (ÄB)

Bröstarvinges rätt till laglott

När någon avlider lämnar den efter sig en kvarlåtenskap. Denna kvarlåtenskap ska delas lika mellan arvingarna och denna del kallas för arvslott. Som bröstarvinge har man alltid rätt till en viss del av denna arvslott - sin laglott. Laglottsskyddet i 7 kap. 1 § ÄB skyddar bröstarvingars rätt till arv. Laglotten är halva arvslotten och en förälder kan alltså inte genom testamente inskränka sina barns arvsrätt till mer än hälften av arvslotten.

För att sammanfatta kan sägas att din mammas man kan testamentera sin egendom till dig och till sina biologiska barn, men det viktiga är att det som testamenteras till dig inte inskränker de andras barnens rätt till sin laglott.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare