Testamentera bort bröstarvinge

Hej! Min sambo och jag får barn vilken dag som helst nu. Vi ska inom kort gifta oss men funderar hur vi ska göra angående testamente och ett barn som han har sedan tidigare. Mamman har enskild vårdnad om barnet, som är mycket sjukt, och min sambo har som pappa till barnet endast betalat underhåll sedan barnet kom till. Kan man testamentera bort detta barn eller har det samma rättigheter som vårt gemensamma barn? Barnet i fråga har stora hjärnskador och kommer själv aldrig kunna förvalta sina pengar - om barnet ens lever till vuxen ålder.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om arv regleras i ärvdabalken (se lagen här).

Arv kan fördelas genom två sätt: genom testamente eller genom arvsreglerna när det inte finns ett testamente. Enligt arvsreglerna är det en persons bröstarvingar (personens barn) som ärver. Alla bröstarvingar ärver lika stor del (2 kap. 1 §). En bröstarvinge kan aldrig göras arvslös. En bröstarvinge har alltid rätt till sin så kallade laglott. Laglotten utgör hälften av arvslotten, det vill säga hälften av det som den bortgångna personen lämnar efter sig. Upprättas ett testamente där en bröstarvinge görs arvslös eller tilldelas mindre än sin laglott kan bröstarvingen klandra testamentet (14 kap. 5 §).

Svaret på din fråga är alltså nej, man kan inte testamentera bort ett av sina barn. Alla barn har enligt lag samma rätt till arv efter sin förälder. Skulle din sambo ändå upprätta ett testamente där det ena barnet görs arvslös blir testamentet ogiltigt om den borttestamenterade barnet klandrar testamentet.

En annan sak som kan vara bra att veta är att som sambo har du ingen arvsrätt efter din sambo, utan vid ett eventuellt dödsfall är det din sambos två barn som ärver. För att du ska få ärva som sambo krävs att det finns ett testamente. Din sambo kan testamentera allt förutom barnens laglott till dig. Som gifta har ni däremot arvsrätt efter varandra. Vid en eventuell bortgång av din nuvarande sambo skulle du ärva ert gemensamma barns del av laglotten medan det andra barnet har rätt att få ut sin laglott direkt (men kan också välja att avstå) (se 3 kap 1 §).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare