Testamente till barnbarn som inskränker på laglott och eventuell efterarvsrätt

Mamma avled 1988, min syster och jag fick ut laglotten(25%). Pappa avled nyligen, han testamenterade 60/100 till barnbarn och 40/100 till barn. I mammas och hans testamente stod det ärva med full och fri äganderätt, men med inskränkningar för bröstarvingars laglott samt om efterlevande make ingår nytt äktenskap ska bröstarvingar få hela sin arvslott. Vad gäller? Har min syster och jag rätt till efterarv efter mamma-hur stor del i så fall? Bobehållning var 50 % var. Kan pappa testamentera bort 60/100?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Efterarvsrätten prioriteras före andra arv vid arvskiftet från din pappa. Huvudregeln är att när en make går bort så sker en bodelningen där den efterlevande maken ärver hela kvarlåtenskapen - hälften av bobehållningen ärvs med full äganderätt och andra hälften med fri förfoganderätt. Den senare hälften är den först avlidne makes bröstarvingars arvsrätt (laglott) och den ska ni som huvudregel vänta på. Särkullbarn har en laglig rätt att få ut sitt arv direkt. Gemensamma barn kan få ut arv från den först avlidne föräldern om den föräldern i testamente eller den efterlevande maken på efterhand godkänt det. Om ni inte fått ut er laglott (50%) eller enbart fått ut en del av er laglott från er mor så har ni en efterarvsrätt som prioriteras nu efter er far. Den del ni skulle ha fått när er mor gått bort (om ni inte redan fått det) ska ni få ut nu. Om ni exempelvis haft rätt till 50% från er mor så ska ni dels ha ett arv om 50% från er mor och 50% av er far, båda är era laglotter och går inte att testamentera bort. I det fall att ni redan fått ut arv från er mor eller enbart en del av hennes kvarlåtenskap, ska detta räknas av som förskott och dras av från efterkravet. Om ni fått ut hela laglotten från er mor så kan er far endast testamentera bort 50% av hela hans kvarlåtenskap till barnbarnen på grund av er laglottsskydd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare