Testamente och särkullbarn

Gifta makar, med vardera särkullsbarn. Om någon av oss avlider, hur skall vi formulera ett testamente för att den som överlever den andre skall få sitta kvar i orubbat bo?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln vid dödsfall, om man är gift, är enligt 3 kap 1 § att den efterlevande maken ärver all egendom. Den regeln gäller utan att ett testamente måste upprättas.

I fall som detta när det finns särkullbarn finns det ett undantag från huvudregeln. Den efterlevande maken ärver bara all egendom om det/de berörda särkullbarnet/barnen väljer att inte ta ut sitt arv direkt. Särkullbarnen kan alltså välja att vänta med att plocka ut sitt arv till förmån för den efterlevande maken, eller så kan de plocka ut arvet direkt. Denna rätt som särkullbarn har är ingenting som kan testamenteras bort. Ni kan alltså inte skriva ett testamente som innebär att den andre sitter kvar i orubbat bo, särkullbarnen har rätt att plocka ut sitt arv om de vill det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare