Testamente och särkullbarn

Hej Jag äger 50% och min syster 50% av ett landställe, Har två barn sen tidigare, Ska gifta mig nu, Vill att bara barnen ska ärva mina 50% i landstället när jag avlider, Går det att göra så

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om det finns särkullbarn till en arvlåtare har dessa alltid rätt att få ut sin laglott vid arvlåtarens bortgång. Så när du avlider har dina barn rätt att få ut sin laglott även om du är gift.

För att tillförsäkra att dina barn ärver just landstället och inte bara egendom som motsvarar deras laglott krävs det att du skriver i ett testamente att det är just den egendomen som ska ärvas. Då det är till dina barn finns det inga särskilda begränsningar ditt fall i vad du kan testamentera till dina barn.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare