Testamente och laglott

Hej. min styvfar har gått bort. efterlämnar fru(min mor) och en halvsyster, bröstarvinge till fadern och min mor. Hur mycket ska min syster ärva? och får jag ta del av något arv efter styvfadern. Testamente finns där det framgår att modern ska ärva alla hans tillgångar. Men min syster ska väl ha ut sin arvslott, 50% av allt den avlidnes tillgångar. Jag som inte är den personens son får väl inte ärva något efter honom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Du vill veta hur mycket din halvsyster ska ärva efter din styvfar (din halvsysters far) då det av testamente framgår att modern ska ärva allt. Du vill också veta huruvida du kommer att ärva något efter din styvfar. Jag kommer i mitt svar utgå från att testamentet är giltigt och uppfyller alla de formkrav som finns på ett sådant. Jag kommer också utgå från att er familjekonstellation inte kommer ändras längre fram i tiden (jag med andra ord bortse från möjligheten att din mor gifter om sig och/eller får fler barn).

Vad säger lagen?

Till att börja med bör konstateras att när en make avlider upplöses äktenskapet, detta framgår i 1:5 Äktenskapsbalken (ÄktB). När äktenskapet blir upplöst ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom en bodelning enligt 9:1 ÄktB. Utgångspunkten är likadelning dvs hälften vardera till varje make. I bodelningen ingår giftorättsgods (dvs inte sådant som inte är enskild egendom) detta framgår av 10:1 ÄktB. Den del som blir aktuell för arv är alltså den avlidne makens del av bodelningen, då den andra delen tillhör den efterlevande maken.

Effekten av testamentet

Av 2:1 Ärvdabalken (ÄB) framkommer att närmaste arvingar är arvlåtarens bröstarvingar (I detta fall din halvsyster). Omständigheten att det finns ett testamente innebärande att den efterlevande maken ska ärva samtliga tillgångar gör situationen något mer komplicerad.

Om ett testamente inte funnits skulle hela kvarlåtenskapen ändå ha tillfallit den efterlevande maken enligt 3:1 ÄB. Den del som i bodelningen varit den avlidnes skulle tillfallit den efterlevande maken med så kallad "fri förfoganderätt" innebärande att vederbörande kan investera, spendera eller på andra sätt förfoga över egendomen hur som helst, med undantaget att vederbörande inte får testamentera bort egendomen som ärvts med fri förfoganderätt, detta framkommer i 3:2 ÄB.

När den efterlevande maken sedan avlider har den gemensamma bröstarvingen rätt till efterarv från den först avlidne maken utöver arvet från den sist avlidne föräldern. Den efterlevande makens särkullbarn ärver i vanliga fall inte sina styvföräldrar.

Testamentet förskjuter dock de vanliga reglerna om arv. Enligt 9:1 ÄB får den som fyllt 18 år förordna om sin kvarlåtenskap. Om man gick helt på testamentets ordalydelse skulle detta innebära att din mor skulle överta hela kvarlåtenskapen med full äganderätt och när hon avled skulle du och din halvsyster dela lika på hennes samtliga tillgångar. Din halvsyster skulle alltså i det läget inte ha någon rätt till efterarv från sin far.

Det finns emellertid regler om laglott, som en bröstarvinge i princip alltid oavsett testamente och den efterlevandes vilja har rätt till, detta framgår av 7:1 ÄB. Laglotten utgör hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer en bröstarvinge. I detta fall innebär det att din halvsyster oavsett testamentets ordalydelse har rätt till hälften av den avlidne makens del av bodelningen.

Viktigt i sammanhanget är att laglotten inte utfaller av sig själv. Om din syster vill få ut laglotten måste hon enligt 7:3 ÄB begära jämkning av testamentet. Om hon inte gör detta kommer er gemensamma mor ärva allt med full äganderätt varpå allt sedan delas lika mellan er vid hennes bortgång. Om jämkning begärs enligt 7:3 ÄB ingår inte det som jämkningen avser i det som omfattas av den efterlevande makens rätt till kvarlåtenskapen enligt 3:1 ÄB. Din halvsyster skulle med andra ord få ut sin del av arvet direkt.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att testamentet innebär att din halvsyster kommer ärva hälften av din styvfars kvarlåtenskap som den ser ut efter att bodelning fullgjorts. Andra halvan kommer din mor att ärva med full äganderätt innebärande att den andel som tillhörde till styvfar kommer ingå som din mors kvarlåtenskap vid hennes bortgång, denna ska delas lika mellan dig och din halvsyster enligt 2:1 ÄB. Formellt sett ärver du alltså inget av din styvfar, men i praktiken kan delar av det som tillhört honom komma att ärvas av dig genom din mor.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga, om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare