Testamente och formkrav samt laglott - Vad gäller?

Min far är dement och bor på ett korttidsboende. Hans sambo vill nu flytta till egen lägenhet. Det finns ett testamente skrivet där det står att all hans egendom ska fördelas lika mellan sambo och oss tre syskon. Vad innebär det egentligen? Sedan undrar jag även om huset är del av all egendom, eller tillfaller huset oss barn eller delas det också på oss fyra? Vad jag förstår har vi tre syskon rätt till laglott, avräknas den först innan övrig del delas på oss fyra? I slutet står det: Den egendom som tillfaller bröstarvingarna ska öl utgöra deras enskilda egendom. Dessutom skalla gälla för egendom som träder i dess ställe samt eventuell avkastning av egendomen. Egendomen får inte göras till giftorättsgods. Sambo flyttar nu till egen lägenhet, innebär det att de fortfarande ses som sambos? Testamentet är bevittnat av två personer, utan adress eller personnummer, vad gäller då? De två personerna har inte skrivit sina egna namnförtydliganden, de är handskrivna av vår far. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är ärvdabalken (ÄB) och sambolagen (SamboL).

Fråga 1 och 2 - Vad gäller?

När det gäller dina första två frågor kan sägas att begreppet ”all egendom” sannolikt inte kan tolkas som någonting annat än just hela den kvarlåtenskap som din pappa kommer att lämna efter sig i samband med dennes frånfälle, dvs. din pappas samtliga tillgångar, vilket av förklarliga skäl även torde inkludera huset. Om huset i själva verket ska undantas behöver det manifesteras på ett otvetydigt sätt, vilket såvitt jag förstår inte har skett. I 11 kap 1 § 1 st. ÄB sägs bl.a. att testamente ska givas den tolkning som må antagas överensstämma med testators vilja. I andra stycket i samma bestämmelse anges vidare att om testamente genom felskrivning eller annars till följd av misstag har fått annat innehåll än testator åsyftat, ska det likväl verkställas, om den rätta meningen kan utrönas. Men det sistnämnda blir ju inte, i vart fall inte utifrån din ärendebeskrivning, aktuellt i det här fallet.

Fråga 3 - Vad gäller?

När det sedan gäller din tredje fråga, alltså frågan avseende laglotten, kan följande anföras. Som bröstarvinge (barn) har man rätt till sin laglott, vilken utgör halva arvslotten, se 7 kap. 1 § ÄB. Andra arvingar kan dock göras helt arvlösa genom exempelvis ett testamente. Men för det fall en förälder genom ett testamente bestämmer att tillgångarna efter dennes död ska fördelas på ett sätt som kränker en bröstarvinges laglott kan den sistnämnda personen inom sex månader påkalla jämkning av testamentet, se 7 kap. 3 § ÄB. Oavsett vilket lyder det korta svaret på den här frågan att din pappas kvarlåtenskap ska fördelas på det sätt som framgår av dennes testamente. Med andra ord är laglotten ingenting som kommer att ”avräknas” såsom du beskriver det. Däremot kan testamentet klandras av dig eller något av dina syskon för det fall innehållet skulle innebära en laglottskränkning, se reglerna i 14 kap. ÄB.

Fråga 4 - Vad gäller?

Beträffande din fjärde fråga kan kort sägas att din pappa och hans livskamrat inte längre kommer att betraktas som sambor om den sistnämnda personen flyttar till en egen bostad. Av 2 § 1 st. SamboL följer nämligen att Ett samboförhållande upphör 1. om samborna eller någon av dem ingår äktenskap, 2. om samborna flyttar isär eller om någon av samborna avlider.

Fråga 5 - Vad gäller?

Din femte och sista fråga gällande formkraven för ett testamente besvaras härnäst. Av 10 kap. 1 § ÄB följer formkraven för ett testamente och däri sägs att "Testamente skall upprättas skriftligen med två vittnen. I deras samtidiga närvaro skall testator underskriva testamentshandlingen eller vidkännas sin underskrift därå. Vittnena skola bestyrka handlingen med sina namn. De skola äga kännedom om handlingens egenskap av testamente, men det står testator fritt att låta dem veta dess innehåll eller ej". Vidare anges i 10 kap. 2 § 1 st. ÄB att "Testamentsvittnena böra vid sina namn anteckna yrke och hemvist. De böra ock å handlingen teckna intyg rörande tiden för bevittnandet samt övriga omständigheter som kunna vara av betydelse för testamentets giltighet". I andra stycket uttalas att "Hava vittnena å handlingen intygat att vid testamentets upprättande så tillgått som i 1 § sägs, skall intyget, där klander väckes, äga tilltro, såframt omständigheter ej förekomma som förringa intygets trovärdighet".

Inledningsvis kan sägas att bestämmelsen i 2 § inte innehåller några formkrav utan är snarare att se som praktiska råd för att underlätta vid en eventuell framtida tvist. Bestämmelsen är således fakultativ. Av andra stycket framgår en regel om bevisbördans placering, vilken innebär att den som hävdar att formkraven i 1 § inte är uppfyllda, trots intygen från vittnena, bär bevisbördan för sitt påstående. Lagtexten är för övrigt något ålderdomlig, men när det gäller formkraven kan följande anföras. Den som upprättar ett testamente benämns testator och rättshandlingen är ett slags förordnande om hur testators kvarlåtenskap ska fördelas efter dennes frånfälle. Testamentet ska, förutom att vara ett uttryck för testators yttersta vilja, upprätts skriftligen och i samtidig närvaro av två vittnen undertecknas av testator eller genom vittnenas försorg "vidkännas sin namnteckning", vilket som sagt följer av 10 kap. 1 § ÄB.

Annorlunda uttryckt: Vittnena ska genom sina underskrifter bekräfta att det är testator som har skrivit under testamentet varför de även måste känna till att det är ett testamente de bevittnar. Det föreligger dock inget krav på att vittnena behöver ta del av innehållet utan det räcker med att de är medvetna om vilken typ av handling det är fråga om. Inte heller föreligger det, som svar på din fråga i den här delen, något krav på angivande av personnummer eller egenhändigt skrivet namnförtydligande. Och märk väl att ett testamente endast blir tillämpligt efter testators död. Notera också att man som testamentstagare inte själv kan agera vittne och inte den som är under 15 år eller på grund av psykisk sjukdom saknar insikt om betydelsen av en vittnesbekräftelse. Därutöver uppställs förbud mot make, sambo, eller den som i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till dig som testator eller dina syskon att vara testamentsvittne, se 10 kap. 4 § 1 st. ÄB. Jag vill också understryka vikten av kravet på två samtidigt närvarande vittnen. Med detta menas att personerna i princip måste befinna sig i samma rum. I rättspraxis har nämligen, vid klander av testamenten, vittnen som vid tidpunkten för testamentets upprättande befunnit sig i samma bostad men olika rum inte ansetts vara samtidigt närvarande och därmed utgjort tillräckliga skäl för att få testamentet ogiltigförklarat, se bl.a. Högsta domstolens (HD)avgörande NJA 1978 s. 189.

Notis: HD styr rättspraxis på straff- och civilrättens område och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Men vi kan naturligtvis bistå dig i eventuell kommande process och även fortsättningsvis agera om ombud och föra din talan i domstol och/eller vid annan typ av förhandling om så skulle önskas. Vi kan också bistå med upprättande av all nödvändig dokumentation, exempelvis vid författande av kravbrev, överklagande, svaromål och/eller annat skriftligt yttrande. Låt mig bara få veta i så fall genom att skicka ett mail till den ovan nämnda adressen.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare