Testamente och enskild egendom

Undrar om jag kan testamentera bort min egen enskilda egendom....? Min man och jag är gifta, och har äktenskapsförord registrerat. Dessutom är det mesta jag äger, min egen enskilda egendom, enligt testamente från mina föräldrar. Min man har två barn (särkullbarn) från ett tidigare äktenskap. Jag vill inte att min mans barn ska ärva mig. Kan jag - genom att skriva ett testamente - även testamentera bort min makes del ... eller har min man rätt till minst 50% oavsett, om jag skriver testamente eller ej ...? (Min man säger sig inte vara intresserad av att ärva mig.) Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din mans barn har ingen rätt att ta del av ditt arv utan det är dina släktingar som kommer att få ta del av arvet. Det är endast dina barn, föräldrar, syskon, farföräldrar eller faster/moster/farbror/morbror som kan ärva genom släktskap. Vem som ärver och i vilken ordning regleras i 2 kap ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1). Detta gäller om det inte finns något testamente.

Du kan testamentera bort din egendom (oavsett om den är enskild eller inte) till vem du vill, så länge du inte har några barn (som alltid har rätt att ärva en viss del av sina föräldrar). Så du kan testamentera bort all din egendom till din man om du skulle vilja. Dock blir ju det hans egendom då och som kommer ärvas av hans barn när din make avlider (förutsatt att ni inte har några gemensamma barn). För att undvika att din makes barn får del av din egendom någonsin kan du testamentera bort den enskilda egendomen till någon annan än din man.

Din make kan inte testamentera bort all sin egendom till andra än sina barn. Barnen har alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av en arvslott, se 7 kap 1 § ÄB. Alltså, dör din make först kommer du att få hälften av hans egendom genom bodelning och barnen delar på andra halvan. Har ni däremot skrivit ett testamente som inskränker barnens arvsrätt, har de ändå rätt till minst en fjärdedel av den totala egendomen.

Hoppas att det blev något klarare!

Molly MalmRådgivare