Testamente och andra arvsklassen

Hej!

Jag är gift och barnlös. Har testamenterat mina ägodelar till min make. Sedan att han i sin tur

överlåter vissa saker till min bästa väns dotter.

Nu säger min syster att hon i första hand samt halvsyskon har rätt att ärva mig och om de är

döda ska hennes barn ärva mig. Har jag verkligen inte rätt att skriva mina tillhörigheter till vem

jag vill när jag själv inte har några barn?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först redogör jag här för några grundläggande delar av den legala arvsordningen som gäller om det inte finns testamente. Detta gör jag för att det ska bli lättare att förstå svaret på din fråga och varför din syster uttrycker sig på det sätt hon har gjort.

Det mesta som rör arv regleras i ärvdabalken. Närmaste arvingar är den avlidnes barn, dessa kallas bröstarvingar och tillhör den första arvsklassen (2 kap. 1 §). Den andra arvsklassen utgörs av den avlidnes föräldrar och om föräldrarna är avlidna omfattas även deras barn. Din syster tillhör den andra arvsklassen och ärver först om det saknas barn eller barnbarn och dina föräldrar är avlidna (2 kap. 2 §). Det står dig däremot fritt att sätta den legala arvsordningen ur spel genom att testamentera din egendom, så som du också har gjort. Det finns dock en begränsning för testamente som gäller i förhållande till arvingar ur den första arvsklassen. Dessa bröstarvingar har alltid rätt att kräva sin s.k. laglott, oavsett testamente (7 kap. 3 §). Laglotten utgörs av hälften av det arv som bröstarvingen skulle fått om inte testamente funnits (7 kap. 1 §). I praktiken betyder detta att om man har arvingar som tillhör den första arvsklassen så är det bara möjligt att testamentera halva sin kvarlåtenskap.

För att sammanfatta detta till ett kort svar kan jag säga att du i din situation har full rätt att testamentera din egendom till din make och din bästa väns dotter. Har du valt att testamentera din egendom finns det inget din syster kan göra för att påverka detta. Det som fått din syster att uttrycka sig så som hon har gjort är sannolikt att hon har missförstått hur den s.k. laglotten fungerar.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga och skänker lite klarhet i situationen. Är det något annat du funderar på är du givetvis varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Lawline RådgivareRådgivare