Testamente, fri förfoganderätt - efterarv?

Hej,

Vår far avled 2007 och var vid den tidpunkten sambo. Båda har 2 barn var och inga gemensamma. Vid vår fars bortgång framlades ett testamente som har följande lydelse:Undertecknade xxxx och xxxx vilka sammanlever under äktenskapsliknande förhållanden förklarar härmed såsom vår yttersta vilja och testamente vara, att den av oss som överlever den andra, skall med full äganderätt erhålla all den först avlidnes kvarlåtenskap..

Efter bådas vår död skall kvarlåtenskapen fördelas enligt lag.

Nu till vår fråga: Då jag och min bror tagit ut vår laglott är vi undrande till om vi har rätt till efterarv. Vi har blivit kallade till bouppteckning och vill gärna ha mer info innan detta möte ska ske.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din fars testamente anger att din fars sambo ska ärva med full äganderätt innebär det att inget efterarv aktualiseras för dig och ditt syskon. Läs om efterarv här.

I testamente kan man antingen förordna att man ska ärva med fri förfoganderätt eller med full äganderätt. Att ärva någon med fri förfoganderätt innebär att den efterlevande fritt får förfoga över egendomen under sin livstid med den begränsningen egendomen inte kan testamenteras bort. Om er fars testamente skulle ha angivit att kvarlåtenskapen erhölls med fri förfoganderätt för den efterlevande sambon, då skulle resterande del av er fars kvarlåtenskap ha tillfallit er i form av efterarv.

Att testamentera egendomen med full äganderätt innebär dock att den efterlevande kan fördela kvarlåtenskapen som denne vill, inklusive testamentera bort egendomen. Om inte er fars sambo har testamenterat någon del till dig eller ditt syson har ni således inte rätt till något arv.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om ni har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare