Testamente

Hej!

Om man är sambo och vill ge bort en fastighet till sambon?

Kan man göra det utan att barnen kan hävda att det är ett förskott på arvet?

Det finns ett testamente som säger att sambon skall ärva allt förutom barnens laglott.

Med vänlig hälsning Nikola..........

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Genom testamente kan du skriva över vilken egendom som helst till din sambo.

Testamentet innebär att sambon får exakt det som står i testamentet, så länge inte dina arvingars laglott kränks (laglotten är hälften av arvslotten). Reglerna om förskott på arv är bara tillämpliga på dina släktingar. Bortskänkningen av fastigheten till din sambo betraktas alltså inte som förskott på arv (en sambo har förövrigt ingen arvsrätt, utan arvsrätt tillkommer enbart släktingar och make med viss modifikation.)

Sammanfattningsvis innebär detta att fastigheten går till din sambo, om testamentet är giltigt. Om testamentet kränker laglotten som tillkommer dina bröstarvingar (dina barn) så har de rätt att få ut värdet av denna trots testamentet. Barnen måste dock jämka testamentet inom 6 månader. Se 7:1 och 7:3 Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637

Vänligen

Rådgivare