Tecken på bluffmail

Jag har blivit kontaktad via e-mail av en man vid namn XX i London. Säger sig vara advokat. Han har en klient som avled 2008, han har inga arvingar, inget testamente, han vill göra mig till arvinge (erbjuder mig).

Är detta en bluff? Finns det fallgropar för sådan här verksamhet?

Ska jag avböja detta? Finns det seriositet i detta?

Tacksam för en bedömning av ER!

Jag kan vidare maila hans brev till Er om Ni vill kika på detta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan givetvis inte lova att det rör sig om bluffverksamhet, men för min del ringer det starka varningsklockor och jag tycker att du beskriver mailet på ett sätt som är typiskt för bluffmail. Jag googlade på det namn du uppgav, och det kommer inte upp några resultat om någon advokat i London med det namnet (däremot, och endast, en arkitekt).

Typiska kännetecken för bluffmail där man uppges vara arvtagare är att man ombes skicka vissa känsliga uppgifter, att man ombes klicka på en länk i mailet, att mailet kommer från någon som utger sig för att företräda en för mottagaren okänd och förmögen avliden (i regel i ett annat land) och att mailadressen är avvikande (för att ge ett exempel: Är mailet undertecknat med Anna Andersson men mailadressen är 1878fdf@pop-jk.com bör detta ses som ett varningstecken). En bra tumregel är att om mail som detta rör något som verkar vara för bra för att vara sant så är det i regel inte heller sant. Det kostar bluffmakare otroligt lite att maila stora mängder människor, och det räcker att ett ytterst fåtal personer nappar för att göra sig en god månadslön.

Jag avråder dig från att svara på mailet eller trycka på länkar om det uppfyller några av varningstecknen ovan och du inte vet någon som avlidit och som rimligen skulle kunna tänkas göra dig till arvinge.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare