FrågaEKONOMIÖvrigt21/04/2022

Taxeringsvärdets relation till marknadsvärdet

Vad är marknadsvärdet på en fastighet som har taxeringsvärde 705.000? Mvh. Lena

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Bestämmelser om en fastighets taxeringsvärde finns i fastighetstaxeringslagen (FTL). I 5 kap. 1 § FTL framgår att ett taxeringsvärde ska bestämmas för varje skatte- och avgiftspliktig taxeringsenhet. I 5 kap. 2 § FTL framgår att taxeringsvärdet ska bestämmas till ett belopp som motsvarar 75% av taxeringsenhetens marknadsvärde. Med marknadsvärdet för en taxeringsenhet förstås det pris som fastigheten sannolikt betingar vid en försäljning enligt 5 kap. 3 § FTL. Alltså utgör din fastighets taxeringsvärde 75% av vad du förväntas kunna få vid en försäljning av fastigheten, vilket i detta fall blir 705 000 x 1,25 = 881 250.

Med vänlig hälsning,

Gustav OtteboRådgivare