FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/01/2022

Tas uppgifter i belastningsregisret bort automatiskt om man har blivit friad i hovrätten?

Felaktig och oskyldig dömd i tingsrätten men frikänd i hovrätten från alla brottsmisstankarna helt......... Tiden att överklaga frikännande domen var ute igår den 10:en Januari,2022.

Tar dem bort alla skiten de hade lagt på mig på belastningsregister automatiskt eller behöver man ringa in? Hur går det till egentligen?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av lag om belastningsregister (LBR).

En uppgift i belastningsregistret ska gallras om en överrätt genom dom eller beslut frikänt den registrerade från den åtalade gärningen (LBR 16 § första punkten). Därmed ska uppgifterna om dig och brottet som du misstänktes för gallras ur belastningsregistret, eftersom hovrätten som är en överrätt frikände dig för den åtalade gärningen.

Gallringen av uppgifterna sker automatiskt, och du behöver alltså inte göra något för att uppgifterna ska tas bort från belastningsregistret och du behöver inte ringa in och begära detta. Om du vill kontrollera ditt belastningsregister nu i efterhand och att uppgifterna är borttagna, så kan du begära ett utdrag av ditt belastningsregister genom att kontakta polisen. Du kan begära utdraget på polisens hemsida, se här. Notera dock att du endast kan göra ett kostnadsfritt utdrag ur ditt belastningsregister en gång per år (LBR 9 §).

Sammanfattningsvis, uppgifterna i belastningsregistret gallras automatiskt och du behöver inte göra något för att uppgifterna om dig och brottet som du misstänktes för ska tas bort.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Erika BjörnforsRådgivare