Tar änkeman över arvslott?

Hej!

En fråga kring arv:

Det finns tre syskon varav det ena avled 2015. Den avlidna var gift men de har inga gemensamma barn.

I det fall att de tre syskonens föräldrar senare avlider, ärver de två syskonen vid liv föräldrarna eller ska det även delas med den avlidna systerns änkeman (det vill säga; tog han över hennes arvslott?)?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det korta svaret på din fråga är nej, änkemannen tar inte över er systers arvslott. Jag kommer nedan förklara varför.

Tillämpligt lagrum

Jag utgår från att dina föräldrar inte har något testamente och kommer därför utgå från ärvdabalkens regler, nedan förkortat ÄB. Jag utgår från att du med "inga gemensamma barn" menar att din syster inte har några barn överhuvudtaget.

Vad händer med din systers andel?

Utgångspunkten när någon går bort är alltid att personens barn ärver lika stor andel var (2 kap 1§ 2 st ÄB). Eftersom ni är tre syskon är utgångspunkten därför att ni ärver 1/3 var. Nu lever däremot inte din syster längre och du undrar därför hur det påverkar situationen. Eftersom din syster inte har några barn så går inte hennes del av arvet vidare till någon, utan övriga syskon ärver istället ½ vardera. Detta följer av principen att det enbart är människor som är vid liv vid arvlåtarens död som kan ärva, med undantag från att barn och barnbarn kan ta över arvslott vilket inte blir aktuellt i denna situation (1 kap 1§ ÄB).

Sammanfattningsvis

Då din syster inte har några barn kommer resterande syskon istället få en större andel av arvet. I ert fall blir andelen 1/2 vardera.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida KällhageRådgivare