FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott15/12/2015

Tänkbar påföljd för skyddande av brottsling

Jag var med när en polare stack en kniv i en utlänningen så han dog. Kan inte säga om de va en olycka eller inte, kan bara säga att han kom efteråt å gav mig kniven, så dum som jag va så tog ja i den å kom på mig själv att de va dumt, (fingeravtryck) sköljde av den å gömde den å kommer nu bli åtalad för skyddande av brottsling, vad är straffet tror ni? 17 år gammal

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Nu kommer jag utgå från att det är brottet skyddande av brottsling, och inget annat brott, som blir relevant i ditt fall. En person döms till skyddande av brottsling om denne exempelvis undanröjer bevis eller på annat sätt motverkar att brottet uppdagas eller beivras (17 kap. 11 § brottsbalken). Det är förmodligen denna del av bestämmelsen som äger tillämplighet för din del. Straffskalan för brottet sträcker sig från böter till fängelse i ett år. Är brottet grovt kan påföljden bli fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Du kan undgå ansvar om gärningen var att anse som ringa. Det tycks vara svårt att se att din gärning skulle kunna vara ringa, varför du rimligen inte kan slippa ansvara för brottet.

Eftersom du är under 18 år, är presumtionen att fängelse inte ska utdömas. Det krävs synnerliga skäl för att fängelse ska komma i fråga och detta är ett mycket strängt krav (30 kap. 5 §). Därför bör en fängelsepåföljd så gott som vara uteslutet för din del. Större sannolikhet är det att du döms till böter eller ungdomstjänst. Ungdomstjänst innebär att du får utföra oavlönat arbete under en viss bestämd tid, lägst 20 timmar och högst 150 timmar (32 kap. 2 §).

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare