FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt01/04/2023

Talar spelmissbruk emot ett växelvis boende?

Har en förälder med pågående spelmissbruk rätt att ha barnen boende hos sig växelvis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag kommer att utgå från att ett växelvist boende redan föreligger i ditt fall och kommer att besvara frågan med hjälp av föräldrabalken (FB).

Växelvist boende:

Växelvist boende innebär att barnet bor hos båda föräldrarna i cirka lika stor utsträckning. För ett växelvist boende finns det dock vissa krav. En av dessa förutsättningar är att föräldrarna kan samarbeta bra. Föräldrarna måste för detta ha förståelse för att boendesituationen förändras för en tid till en annan och kan ej kräva millimeterrättvisa. Vidare ska föräldrarna bo relativt nära varandra. Enligt förarbeten kan barnets motstånd till växelvist boende tala emot att det ska finnas.

Beslut om barnets boende:

Vid avgörande om barnets boende i en tvist har domstol givits rätt att fatta beslut om detta enligt 6 kap. 14 a § FB. Vid sådana frågor utgår man enligt 6 kap. 2a § FB utifrån vad som är bäst för barnet.

Spelmissbruk:

Enligt 6 kap. 7 § första stycket FB så framgår att om en förälder vid utövande av vårdnaden om ett barn gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling, skall rätten besluta om ändring i vårdnaden.

Slutsats:

Den informationen som ges i frågan är att det föreligger ett spelmissbruk. Eftersom jag inte vet hur omfattande detta beroende är och hur det eventuellt påverkar barnet kan jag ej dra en slutsats. Men vid en tvist så kommer domstolen alltså utgå ifrån vad som är bäst för barnet (6 kap. 2 a § FB). Är det ett missbruk som påverkar barnet kan det alltså tala emot gemensam vårdnad och växelvist boende.

Hoppas du fick någon klarhet och vid andra frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare