Tagit för lite i hyra

Hej. Jag har hyrt en sommarstuga sedan 2016. Under hela perioden har dom fakturerat 1500kr/månaden som avser hyra för fritidshus.

För ett par veckor sedan uppdaterade vi hyresavtalet och insåg då att dom har fakturerat för lite, i avtalet står det nämligen 2000kr/månaden.

Nu har jag fått en faktura på efterdebitering av hyra från och med 2019. Har hyresvärden rätt att efterdebitera mig?

Tacksam för svar.

Mvh Clas

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din situation som så att du har hyrt ett fritidshus, och i kontraktet står det att du ska betala 2000 kr i månaden för att hyra fritidshuset. Denna summa har hyresvärden, men inte du, känt till. Du har i stället debiterats 1500 kr i månaden, vilket du har uppfattat som den korrekta summan. De har troligen begått ett misstag.

Detta är då en väldigt speciell situation. Detta liknar dock den situation som Högsta domstolen hade att bedöma i rättsfallet NJA 2018 s. 171. I det rättsfallet bestämde HD att hyresgästen inte behövde betala mellanskillnaden i det som de betalat för lite. Motiveringen var som följande:

Då båda parter varit oaktsamma (alltså slarvat med hur mycket som skulle betalas enligt kontraktet) så blir det svårt att bedöma vem som i praktiken ska beskyllas för misstaget. Då får man kolla på vem av parterna som det är rimligast håller koll på avtalet, i vilken utsträckning parterna i kontraktet annars inte följt det, och hur länge underbetalningen pågått.

Min bedömning av ditt fall utifrån NJA 2018 s. 171 är denna:

Det borde vara din hyresvärd som har ansvaret för att debitera dig rätt summa. De har skickat ut fakturor baserat på ert kontrakt, fakturorna har du betalat precis som du ska, och underbetalningen har pågått i snart 7 år. Allt detta talar för att ansvaret bör ligga på din hyresvärd. Detta innebär att du inte borde behöva betala efterdebiteringen.

Ytterligare stöd för resonemanget kan du hitta i NJA 1991 s. 3.

Hoppas att du har svar på din fråga, och tveka inte på att vända dig till Lawline igen ifall du har ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Kevin TorssellRådgivare