FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/10/2017

Tagen för snatteri, vad händer nu?

Hej !

Jag har blivit tagen för snatteri två gånger. Första gången erkände jag och fick strafföreläggande böter.

Denna andra gång har jag inte erkänt. Jag blev rädd o visste inte vad jag skulle säga.

Vad händer nu ?

Kan jag bli dömd till fängelse ?

Blir det förhör ?

Om det blir böter, blir böterna högre än sist.

Kan jag ringa in och erkänna nu ?

Jag är så orolig, kan inte sova el äta.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Straffet för snatteri, eller ringa stöld som det numera heter, är böter eller fängelse i upp till sex månader. Det är dock väldigt ovanligt att fängelsestraff döms ut för snatteri utan det klart vanligaste är att det blir böter, förutsatt att ärendet går hela vägen till en rättegång. Vad straffet blir och hur processen kommer att gå beror väldigt mycket på vad det är som du ska ha tagit och hur bevisningen ser ut. Du kan absolut erkänna brottet om du vill det, och du kommer ändå att kallas till förhör där du får berätta din version av vad som hänt om inte utredningen läggs ner.

Vad straffet kommer att bli beror mycket på värdet på det som tagits, och det är svårt att säga någonting om hur det kommer att bli. Att begå liknande brott flera gånger kan däremot göra att straffet sätt något högre än vad det annars hade gjort.

Rådgivare