FrågaEKONOMIÖvrigt27/04/2021

Täcker hemförsäkring advokatkostnader?

Hej! Hemförsäkring, hur och vart ansöker man om det? Jag är gift men vi har dålig relation, min fru vill inte ha det. Behöver jag hennes samtycke också eller kan jag fixa hemförsäkring på egen hand? Vi har barn också som bor hemma, men båda är redan myndiga har det någon betydelse här? Kan hemförsäkringen täcka advokatkostnader också, för jag vill skiljas från henne.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hemförsäkring kan du teckna genom ett försäkringsbolag. För att göra detta rekommenderar jag att du kontaktar ett försäkringsbolag som kan hjälpa dig med detta, de har ofta telefonnummer på sina hemsidor där du kan ringa och teckna ett sådant avtal och få villkoren förklarade till dig. Det finns möjlighet att få sina advokatkostnader täckta genom något som kallas för rättsskydd vilket också kan tecknas då du tecknar din hemförsäkring via ett försäkringsbolag. Min rekommendation till dig är att ta kontakt med ett försäkringsbolag som kan förklara villkoren till dig för just deras försäkringar, då de specifika villkoren varierar från försäkringsbolag till försäkringsbolag. Genom en hemförsäkring kan det dock vara möjligt att få ersättning för advokatkostnaderna men detta är bra att dubbelkolla med försäkringsbolaget.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Angelica RuuthRådgivare