Ta ut sin ägodel ur butiken efter lagning

Hej!

Vi köpte i Februari 2 st lika Toshiba Laptops till våra barn på Elgiganten.

Den första laptopen som var demoex, hade en kontakt som satt lös från början. Vår dotter meddelade dock inte det direkt utan vi fick reda på det först när vi undrade varför det var en massa tejp på dator.

Eftersom garantin var ett år lämnade vi in datorn efter 4 månader. Datorn var borta 3 veckor och vi fick kostnadsförslag på 1500kr vilket vi vägrade. Datorn kom tillbaka till affären men dom vägrade lämna ut den utan en avgift på 720kr för felsökning.

Under tiden händer samma fel på den andra dator. Jag som är utbildan Ingenjör öppnar då själv datorn och lagar felet på mindre än 5 minuter. Felet, en skada på hållaren för laddkontakten har orsakats av en för tjock krympslang vid montering. Sedan glider den sakta in i maskinen för varje inkoppling.

Servicen kallar det för yttre våld trots att det är inne i datorn och inget annat än avsedd kontakt har används.

Idag åker jag åter in till elgiganten. Får dom att ta fram dator. Öppnar upp den. Visar felet. Lagar felet mitt framför ögonen på dom. Dom vägrar fortfarande att lämna ut datorn utan 720kr.

Jag säger skicka räkningen så kan jag bestrida den och tar datorn och åker. Ingen försöker hindra mig men någon säger stöld när jag går.

Så frågan är. Vad har jag gjort mig skyldig till i detta fall?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som du beskriver din fråga har du inte gjort dig skyldig till stöld. Stöld återfinns i Brottsbalken (BrB) 8 kap. 1 § och förutsätter att du tar något som tillhör annan. Du äger ju faktiskt datorn och därmed har rekvisiten ej uppfyllts för att bestämmelsen ska vara tillämplig.

Det som kan vara aktuellt är självtäkt som du hittar i BrB 8 kap. 9 §. Självtäkt är när du som faktiskt är rättmätig ägare tar tillbaka en sak på olovligt vis. Rekvisiten för självtäkt uppfylls, jag anser även att uppsåt fanns för detta. Straffvärdet är mycket lägre än stöld, böter eller fängelse i max 6 månader (antagligen böter i ditt fall).

Det jag inte förstår är hur bolaget motiverar att du ska betala när garantin gällde? Förutom garantin är KonsumentköpL tillämplig och för mig låter detta som ett fel som du kan reklamera då felet uppenbarligen fanns där från början. Ring gärna oss på numret som står nedan så hjälper vi dig att gå till botten med det här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med din situation är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare