FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/11/2013

Ta sms-lån i någon annans namn

Hej! Har en kompis som har använt sin sambos personuppgifter för att ta ett sms-lån. Tyvärr har detta nu gått vidare till kronofogden, och den utnyttjade personen har fått ett betalningsanmärkning! Om min kompis går till polisen och anmäler sig själv och erkänner, vad blir då påföljden?? Kompisen är 30, straffad för snatteri någongång 2001 eller 2002! Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Till att börja med vill jag påpeka att snatteriet ligger för långt bak i tiden för att påverka ett nytt straff nu.

Din vän har ljugit om sina personuppgifter för att kreditbolaget skall bevilja honom ett lån. Det är bedrägeri, vilket straffas med fängelse i lägst två veckor och högst två år enligt brottsbalken 9 kap. 1§.  Det är svårt att säga hur långt straffet kommer att bli utan att veta hur stor summa det rör sig om. Eftersom din vän i princip är tidigare ostraffad så kommer ett eventuellt fängelsestraff dock troligtvis att ersättas av en villkorlig dom i förening med samhällstjänst.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare