FrågaPROCESSRÄTTVittna29/09/2021

Ta reda på vilka som ska vittna under en rättegång

hej, har en målsägande rätt att få reda på vilka som kommer vara vittnen under en rättegång innan rättegången äger rum?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att väcka åtal så måste åklagaren lämna in en stämningsansökan till tingsrätten (45 kap. 1 § rättegångsbalken). Så fort stämningsansökan har lämnats in till domstolen så blir den en allmän handling och kan begäras ut av vem som helst, detta framgår även här. i en stämningsansökan ingår bland annat information om vilka bevis som ska användas, ett typ av bevismedel är vittnesförhör (45 kap. 4 § rättegångsbalken).

Svar på din fråga är således att genom att begära ut stämningsansökan så kan du ta reda på vilka vittnen som är aktuella.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare