FrågaFAMILJERÄTTFaderskap10/11/2014

Ta reda på vem som är registrerad som fader

Hej. Jag undrar hur jag kan få reda på min riktiga fars namn o adress. Jag växte upp med min styvfar,  som var som en far för mig så sett och allt var ganska okej. Så vid 19, års ålder fick jag reda på att min riktiga far bodde i X-stad och hette N.N.. Denna N.N kom även och hälsade på mig och min mor efter att jag ringt o sökt i hela Sverige och till slut hittat rätt person.. Han sade då att han skämdes för att han aldrig hört av sig innan (19 år) men nu skulle göra det betydligt oftare. Sedan dess har jag aldrig hört av denna Herren men skulle nu vilja veta följande, Var och hur får man fram detta så kallade fadersskapsbevis, skulle vara intressant att få se hur ett sådant ser ut. Enligt N.N. hade jag vid tiden för hans besök 3 stycken systrar enligt honom. Jag hoppas att min lilla historia inte blev alltför långrandig, men vore som sagt kul och få en slutlig bekräftelse på var man hör hemma liksom!!!!

Vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. För att du eller någon annan inte ska kunna identifieras av frågan när den publiceras på nätet har jag både kortat den och redigerat den lite.

För att få veta vem som är angiven som far till dig ringer du till Skatteverkets folkbokföring. Där finns nämligen registrerat t ex familjeuppgifter. Exakt vilka uppgifter som ska registreras framgår av Folkbokföringslagen. Hos Skatteverket uppger du bara ditt personnummer och att du vill veta vem som står registrerad som far och vilka syskon till dig som finns registrerade. Du behöver inte uppge vem du är om du inte vill utan kan säga att du vill veta vem som står angiven som far till den som har personnummer X om du vill. Uppgifterna är offentliga och du behöver inte ens tala om varför du vill ha reda på dem.

Via folkbokföringen kan du även få adress till N.N om det är han som står registrerad som din far. Skulle N.N. vara avliden kan folkbokföringen ge uppgift kring detta med, du kan dessutom få reda på om N.N. har några barn etc.

Skatteverket når du på telefonnummer 0771–567 567.

Hoppas att du får svar på dina frågor om vem som egentligen är din far.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare