FrågaEKONOMIÖvrigt10/04/2019

Ta lån efter avslutad skuldsanering

Hej har en fråga angående skuldsanering är slut har hört att man kan inte få lån på några år till kan det stämma eller ?? Om man vill köpa hus eller lägenhet så kommer banken inte att bevilja lån på några år till????

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall exempelvis en bank kan vägra en person att ta lån ifall personen har avslutat en skuldsanering.

Det finns ingen tidsgräns för hur länge man behöver vänta efter en avslutad skuldsanering för att få ansöka om lån eller att banken behöver avslå en ansökan om lån ifall ansökan görs ex. inom två år efter den avslutade saneringen. Däremot kommer banken vid en ansökan om lån att göra en bedömning över personens förmåga att betala tillbaka det tänkta lånet. Vid den bedömningen kan även en avslutad skuldsanering ligga sökande till last och banken kan därmed komma att avslå en ansökan om lån.

Jag förstår att det kan verka orättvist, dock är det ingen rättighet att få låna pengar och långivarna avgör själva ifall de vill låna ut pengar. Mitt råd är att man tar kontakt med en ekonomisk rådgivare hos exempelvis kommunen eller en bank och hör efter vad man har för möjligheter när det kommer till att finansiera en bostadsrätt eller hus.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare