Kan man ta bort sitt syskon från arvet?

Hej,

Jag undrar om jag genom att skriva ett testamente kan säkerställa att ett av mina syskon och vederbörandes syskonbarn inte ärver mig? Jag är gift, vi har inga barn och i dagsläget har vi inte skrivit något testamente.

Vad är er rekommendation och vad säger lagen?
Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är absolut möjligt att utesluta ens syskon och dennes barn från att ärva. Det krävs dock att du skriver testamente för att göra så att ditt syskon inte får någon del av ditt arv.

Vad lagen säger

Utgångspunkten vid arv, om både makarna har gått bort, är att ens barn ärver allt och delar lika, Ärvabalken (ÄB) 2:1. Barnen (bröstarvingarna) är också de ända man inte kan göra helt arvlösa, då alltid har rätt till en viss del av arvet, den så kallade laglotten, ÄB 7:1.

När det inte finns några barn med i bilden säger lagen att arvet går till ens föräldrar istället, ÄB 2:2 1 st. Ifall föräldrarna har gått bort ärver istället ens syskon, ÄB 2:2 2 st. Så ifall du och din partner skulle gå bort kommer ditt arv att gå till dina föräldrar. Ifall även dina föräldrar är avlidna eller avlider så småningom kommer alltså dina syskon att ärva av dig.

Hur upprättar man ett testamente?

Därför krävs det att du skriver ett testamente för att göra din syster arvslös. Där kan du bestämma att en eller flera personer ska ärva av dig. Du kan även bestämma att en organisation eller liknande ska ärva av dig. För att ett testamente ska vara giltigt krävs det att det upprättas på ett visst sätt. Till att börja med krävs det att testamentet bevittnas av två andra personer, ÄB 10:1. Det krävs att de samtidigt bevittnar när du skriver under och att de ska skriva under att de har bevittnat handlingen. Du behöver däremot inte berätta för vittnena vad det står i testamentet, om du inte vill det såklart.

Vem får vara vittne?

Det är dock inte vem som helst som får vara vittne. Till exempel får inte din partner vara vittne. Inte heller får syskon eller släkt i rätt upp- eller nedstigande led vara vittnen, ÄB 10:4 2 st. Det krävs också att vittnena är över 15 år samt att de inte har en psykisk störning, ÄB 10:4 1 st.

Vad som gäller mellan dig och din partner

För säkerhets skull kan det vara bra att förtydliga ett par saker för den juridiska relationen mellan dig och din partner som rör denna fråga. Vi kan ta som exempel att du dör först. Då kommer äktenskapet upplösas på grund av detta, Äktenskapsbalken (ÄktB) 1:5. En bodelning kommer då att äga rum, ÄktB 9:1. Era till gångar delas då lika mellan er, såvida ni inte har någon enskild egendom. Alltså egendom som någon av er har ärvt eller fått med förbehåll om att det ska vara enskild eller som ni har avtalat om ska vara enskilt i ett äktenskapsförord, ÄktB 7:2.

Efter att bodelning skett kommer din partner att ärva allt från dig, ÄB 3:1. Då räknar man även ut en "efterarvskvot". Vilket innebär att ifall du (ditt dödsbo) har 20 000 kronor efter bodelningen och din partner har 30 000 kronor blir efterarvskvoten 2/5. Denna kvot får man ut genom att dela din del vid bodelningen med den sammanlagd summa som din partner får efter att han fått arvet av dig. Denna efterarvskvot använder man sedan för att räkna ut hur mycket av pengarna som ska gå till din släkt när även din partner dör så småningom, ÄB 3:2

När din partner ärver av dig, som avlidit i detta exempel, är grundregeln att din respektive innehar arvet med "fri förfoganderätt" och inte "äganderätt". Detta innebär att den efterlevande maken inte kan testamentera bort pengarna från arvet men att denna i princip kan göra vad som helst med pengarna förutom det. Ni som makar kan dock komma överens om att den som lever längst ska ärva med äganderätt. Eller så kan ni gemensamt bestämma vart pengarna ska gå efter att ni bägge avlidit.

Sammanfattning

Summan av kardemumman är i alla fall att det är möjligt för dig att göra ditt syskon och dennes barn arvlösa. Detta gör du genom att upprätta ett testamente.

Om du vill ha hjälp med att upprätta ett testamente kan du ringa till vår juristbyrå eller boka ett möte med dem.

Vänliga hälsningar,

Marcus LjungbergRådgivare