FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/04/2019

Ta bort mig själv som fullmaktsgivare hos banken

Hej! Jag har under några år haft fullmakt till ett företags konto då jag har skött deras redovisning. Sedan några år tillbaka gör jag inte detta. Jag upptäckte att jag fortfarande har fullmakt på kontot och kontaktade då banken och bad om att de skulle ta bort mig som fullmaktstagare. Jag fick till svar att det kunde bara fullmaktsgivaren göra. Kan detta verkligen stämma? Har jag inte rätta att själv ta bort mig som fullmaktstagare. I mina ögon verkar detta helt horribelt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta kan stämma då bankerna själva har interna regler om hur de sköter sina handlingar.

I ditt fall vill de troligtvis (som du säger i frågan) att det är firmatecknaren eller fullmaktsgivaren som tar bort dig som fullmaktstagare. Detta för att det är just dem som egentligen är behöriga att göra detta enligt de dokument som företaget har lämnat in till banken. Banken följer oftast strikt de instruktioner som de har fått av företag och dess inlämnade dokument.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare