Swish bedrägeri - gränsen mellan bedrägeri och grovt bedrägeri

En insamling via Swish arrangeras till en privatperson som uppger hen behöver pengarna till ett ingrepp. En inte oansenlig summa pengar fås ihop (75,000kr) på några dagar. Om det uppdagas att personen ljugit och inget ingrepp behövdes - har det skett ett brott och i så fall vilket? Folk har frivilligt skänkt sina pengar, men kan uppleva sig bedragna. Kan det polisanmälas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av brottsbalken (BrB).

Sammanfattningsvis, har personen med mycket stor sannolikhet begått bedrägeri enligt 9:1 BrB. Det kan även röra sig om grovt bedrägeri enligt 9:3 BrB. Ni bör polisanmäla detta.

Rättslig utredning

Privatpersonen har genom vilseledande fått er att tro att pengar behövs till ett ingrepp, och därmed förmår er att handla genom att via Swish ge pengar. Det innebär en vinning på 75 000 kr för gärningsmannen, och förlust för de inblandade som har via Swish gett pengarna. Privatpersonen har därmed begått bedrägeri enligt 9:1 BrB. Straffet för detta är fängelse i högst två år.

Eftersom privatpersonen med största sannolikhet har begått brott bör ni polisanmäla detta.

Det skulle även kunna röra sig om grovt bedrägeri enligt 9:3 BrB, där straffet är minst sex månaders fängelse och högst sex år. Följande förutsättningar kan innebära att det rör sig om grovt bedrägeri i detta fallet:

  • Om gärningsmannen har missbrukat allmänt förtroende: Här avses missbruk av ställning som domare, polis, präst, advokat, revisor eller liknande befattning. Här framgår dock inte om någon sådan ställning föreligger.
  • Om gärningsmannen använt en falsk handling, såsom dokument som visar på att personen behövde ingrepp
  • Om gärningen var av särskilt farlig art, såsom att den riktas mot en större personkrets eller allmänheten. I detta fallet, där det varit en stor insamling, skulle det kunna betraktas som särskilt farlig art. Att bedriva bedrägerier systematiskt utgör också grovt bedrägeri (se NJA 1982 s 645)
  • Om gärningen avsett betydande värde: I detta fallet rör det sig om för lite pengar, det ska minst vara fem prisbasbelopp. Prisbasbeloppet 2024 är 58 800 kr, vilket innebär att fem prisbasbelopp är 294 000 kr
  • Om gärningen inneburit synnerligen kännbar skada: Denna bedömning görs på samma sätt som vid grov stöld. I NJA 1980 s 253 så bedömdes en stöld av en segelbåt värd 60 000 kr vara grov stöld, eftersom segelbåten var av stort personligt värde för ägaren och dennes familj samt att den var särskilt svår att skydda mot obehöriga.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare