FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt10/02/2022

Svensk motsvarighet till contempt of court?

Hej, Finns det någon svensk motsvarighet på engelska termen “contempt of court" där man kan straffas om man uppför sig illa i en domstol med böter och fängelse. Får man till exempel svära och bete sig illa eller rent utsagt ignorera att en domare ber dig vara tyst.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Contempt of court är ett brott som finns straffbelagt i de flesta länder och handlar om förseelser i domstolen som kan ses som ett för rätten störande uppförande som gör att funktionaliteten blir lidande.
I Sverige är inte Contempt of court lika utvecklad som i andra länder. Vi har dock 9 kap. 5 § Rättegångsbalken som förkunnar att

"Den som vid ett sammanträde inför rätten stör förhandlingen eller bryter mot en ordningsregel eller ett förbud som har meddelats med stöd av 5 kap. 9 eller 9 c § döms till penningböter. Till samma straff döms den som muntligen inför rätten eller i en rättegångsskrift uttalar sig otillbörligt.

Första stycket ska tillämpas också i fråga om en sådan sidosal som avses i 5 kap. 12 § eller 13 §.

I ringa fall ska det inte dömas till ansvar".

I första stycket straffbeläggs först och främst det fallet att någon stör en domstolsförhandling. I denna del är av intresse även bestämmelsen i 16 kap. 4 § BrB enligt vilken det är straffbart som störande av förrättning att genom våldshandling eller oljud eller på annat sätt störa eller försöka hindra en domstolsförhandling. Straffmaximum enligt den bestämmelsen är fängelse i högst sex månader. Vid tillkomsten av den motsvarande bestämmelsen i den före BrB gällande strafflagen anfördes (se NJA II 1948 s. 349) att grövre överträdelser skulle bedömas enligt den bestämmelsen och lindrigare enligt den nu behandlade paragrafen. Enligt Ekelöf m.fl. (Rättegång I, 9 uppl., s. 243) bör den nu behandlade paragrafen tillämpas när ett omedelbart beivrande framstår som önskvärt och böter inte förefaller att vara ett orimligt lågt straff. Bestämmelserna är såvitt gäller muntliga uttalanden tillämpliga både på de agerande i rättegången (t.ex. parter, ombud, vittnen) och på åhörare; däremot inte på rättens ledamöter (Se Fitger m.fl. - lagkommentar till Rättegångsbalken).

Av tredje stycket framgår att det inte ska dömas till ansvar i ringa fall. Vid bedömningen av om en gärning är ringa ska enligt förarbetena hänsyn tas bl.a. till i vilken utsträckning gärningen har skadat de skyddsintressen som ligger till grund för den ordningsregel eller det förbud som personen brutit mot. Som exempel på situationer som kan vara att bedöma som ringa nämns att personer i strid med en ordningsregel som ordföranden har beslutat tar med sig mat eller dryck in i rättssalen eller lämnar kvar kläder och andra tillhörigheter under en paus i sammanträdet (Se Fitger m.fl. - lagkommentar till Rättegångsbalken).

Med vänlig hälsning,

Martin CarlehedenRådgivare