FrågaFAMILJERÄTTFaderskap20/04/2020

Svårt att få faderskapet utrett om man misstänker att man är far till ett barn

Jag har varit gift med en filippinska då hon gick ifrån mig , Då hon träffade en annan som hon har barn med . det ryktas att jag är pappan till barnet . Kan man få det skriftligt att jag är inte pappan och vem pappan är.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Reglerna om faderskap finns i Föräldrabalken (FB). Jag tolkar din fråga som att du och din före detta maka är frånskilda. Av din fråga utläser jag också att barnet redan har fötts.

Om din före detta fru är gift med den nya mannen och barnet fötts under deras äktenskap räknas den nya mannen automatiskt som pappa oavsett vem som är biologisk pappa (1 kap 1 § FB).

Om din före detta fru inte är gift med den nya mannen, eller om de inte var gifta när barnet föddes blir saken lite mer komplicerad. Då bestäms faderskapet enligt 1 kap. 3 § FB. Denna paragraf säger att faderskapet måste fastställas genom bekräftelse eller dom. Det är alltså i första hand socialnämnden i kommunen som ska bekräfta faderskapet (1 kap. 4 § FB). Om din före detta fru och hennes nya partner hävdar att de är föräldrar till barnet kommer socialnämnden fastställa detta om de sammanbor och annat inget talar emot det.

Vill du få faderskapet fastställt och din före detta fru och hennes nya partner inte var gifta vid barnets födelse och de ännu inte fått faderskapet bekräftat så kan du inte göra något åt saken själv utan du måste gå en omväg. Den som misstänker att man är far till ett barn har nämligen ingen möjlighet att vända sig till domstol för att få det fastställt, det förstår man genom att motsatsvis läsa paragrafen 3 kap. 5 § FB. Där står det att det är barnet och socialnämnden som kan föra talan om fastställande av faderskap. Om barnet är omyndigt sköter mamman barnets talan. I fall du inte kan få din före detta fru att medverka kan du höra av dig till socialnämnden i den kommun barnet bor och säga till att du misstänker att du är far till barnet och hoppas på att socialnämnden tar tag i frågan. Socialnämnden är skyldiga att utreda vem som är genetisk far (2 kap. 1 § FB).

Vid händelse att din före detta fru och hennes nya partner var gifta vid barnets födelse och alla är överens, inklusive din före detta fru att du är pappan så kan det fastställas genom bekräftelse (1 kap. 2 § 2 stycket FB). Är inte alla överens så finns det inte mycket du kan göra för att få faderskapet fastställt. Hävande av faderskap på grund av att någon är gift med mamman till barnet när barnet föds kan inte socialnämnden väcka talan om.

Om din fru och hennes nya partner inte var gifta vid barnets födelse och faderskapet redan är bekräftat gäller som grundprincip samma regler som för gifta, det har man avgjort genom olika domar i domstol, så det har blivit praxis.

Då är det dags att sammanfatta det hela. Du har en möjlighet att göra något åt frågan om vem som är genetisk far, genom att vända dig till socialnämnden om din före detta fru och hennes nya partner inte var gifta vid barnets födelse och om de ännu inte fått faderskapet bekräftat av socialnämnden, annars är det väldigt svårt.

Jag hoppas du är nöjd med svaret, annars är det bara att ställa en följdfråga.

Franck OlofssonRådgivare