FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/12/2013

Surrogat till enskild egendom

Hej! Jag har genom testamente fått en fastighet som enskild egendom. Om jag säljer fastigheten och använder pengarna till en kontantinsats i en ny fastighet som jag köper tillsammans med min man (båda två står på lånet och lagfarten) och vi sedan separerar, kan jag då skydda kontantinsatsen? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Om inte testamentet säger annat så är ny egendom som träder i fastighetens ställe (så kallat surrogat) också enskild egendom, 7:2 p. 6 Äktenskapsbalken. Det innebär att om du säljer fastigheten och sedan använder pengarna till att köpa en ny fastighet så blir den nya fastigheten enskild egendom. Om hela din halva av kontantinsatsen utgörs av pengar från fastighetsförsäljningen så kommer enligt rättspraxis hela din halva av fastigheten (även den belånade delen) vara enskild egendom. Om kontantinsatsen utgörs av både den enskilda egendomen och andra pengar så får fastigheten blandad karaktär, innebärande att en del av din andel i fastigheten blir enskild egendom och övriga delen av din andel blir giftorättsgods.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230#K7.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare