Suppleantens roll i en bostadsrättsförening

Hej

Jag är suppleant i en bostadsrättsförening, min fråga till er,

Vad har jag för ansvar och skyldigheter?

Vad skall jag lägga mig i och inte lägga mig i?

Om det blir röstning i styrelsen om en viss fråga. Har jag rätt att rösta?

Vad mer bör jag tänka på?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer i mitt svar utgå från reglerna rörande ekonomiska föreningar, (då det rör en bostadsrättsförening).

Av 3 kap 1 § p. 5 Lag (2018:672) om ekonomiska föreningar framgår det att föreningens stadgar ska innehålla uppgifter om antalet, eller lägsta och högsta antalet, styrelseledamöter, revisorer och eventuella suppleanter, samt tiden för deras uppdrag. Det finns alltså inget lagkrav på att en ekonomisk förening ska ha suppleanter men i en förenings stadgar ska det stå om eventuella suppleanter finns och hur många.

Det får utses en eller flera suppleanter för styrelseledamöterna och bestämmelserna som gäller för styrelseledamöter gäller också för suppleanter i tillämpliga delar, 7 kap 3 §.

Styrelsen är ansvarig för organisationen och förvaltningen av föreningens angelägenheter, för att fortlöpande bedöma föreningens ekonomiska situation, och för att se till att kontrollen av bokföringen och medelsförvaltningen görs på ett säkert sätt, 7 kap 4 §. En styrelseledamot kan också hållas ersättningsskyldig om ledamoten med avsikt eller genom oaktsamhet skadar föreningen när hen utför sitt uppdrag, 21 kap 1 §. Styrelsens uppgifter kan variera beroende på föreningens storlek

Om det finns en suppleant som ska närvara i en styrelseledamots ställe ska suppleanten ges tillfälle till det, om styrelseledamoten inte kan närvara vid ett sammanträde, 7 kap 20 §.

Suppleanterna har alltså till uppgift att träda in i ledamöternas ställe om ledamöterna inte kan närvara. En suppleant är ansvarig när denne träder in i den ordinarie ledamotens ställe. När en suppleant närvarar vid ett sammanträde som en ersättare till en ordinarie ledamot har suppleanten rätt att rösta. När en suppleant ersätter en ordinarie ledamot på ett styrelsemöte har alltså suppleanten samma ställning och ansvar som den ordinarie ledamoten.

Eftersom suppleanten är ansvarig för beslut som fattas när denne har trätt in i en ordinarie ledamots ställe är det viktigt att man är uppdaterad och håller koll.

I övrigt kan suppleantens uppgifter i föreningen variera från förening till förening, det är föreningens stadgar som avgör det.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Amanda KeithRådgivare