FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/05/2018

Subpoena från amerikansk domstol

Hej! Kan man bli kallad till domstol eller förhör i USA om man är svensk medborgare?

Dvs om man fått ett subpoena i ett civilrättsmål via email med en bifogad fil samt ett bifogat lösenord för att öppna dokumentet offline.? Kan ju vara spammejl som sagt oxå men såg väldigt formellt ut i emailavsändare etc.

Nu råkade jag ju läsa mailet & nyfiken som man var försökte öppna filen, men den gick inte öppna ändå eftersom jag inte hade windowsdator.

Man blir ju lite nojig på sånt här helt enkelt bara.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack på din fråga.

Som jag förstår subpoenas så är det ett föreläggande att inställa sig inför domstol som kan förenas med vite. Medan man visserligen kan stämma utländska personer, företag och myndigheter, är det inte möjligt för exempelvis en amerikansk myndighet att effektivt begära vite från svenska medborgare i Sverige. Det här följer av att ett lands jurisdiktion är begränsat till att kunna verka inom det egna landets gränser eller för dess egna medborgare.

Det föreligger ju dock inget rättsligt hinder från att bara sända dokumentet i sig till svenska medborgare, trots att det inte får någon rättslig följdverkning. I mina öron låter det dock väldigt märkligt, särskilt att det skulle ske över e-post. Utan att ha någon närmare kunskap om amerikansk juridik, är min uppfattning att subpoenas ska delges personligen.

Det mest sannolika enligt min mening är att e-postmeddelandet var en bluff, och att filen du begärdes öppna hade ett skadligt innehåll.

Mvh

Joakim KarlssonRådgivare