Styrelsen ansvarar för störningar i bostadsrättsföreningar

Är det styrelsens uppdrag i en bostadsrättsförening att lösa konflikter mellan grannar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret på din fråga beror väldigt mycket på vad konflikten gäller. Exempelvis en konflikt mellan grannarna angående ett köp av en cykel har ingenting med bostadsrättsföreningen att göra och därför har styrelsen heller inget ansvar att lösa en sådan konflikt. Jag kommer därför att utgå från att konflikten har en koppling till någon form av störande handling eller beteende av en av grannarna samt att störningen är kopplad till bostadsrättsföreningen. Svaret på din fråga finner du nedan. I svaret utgår jag från den ifrågavarande bostadsrättsföreningen består av bostadslägenheter.

Styrelsen ansvarar för att hantera störningar i bostadsrättsföreningar

Regler om bostadsrättsföreningar finns i bostadsrättslagen. I bostadsrättslagen finns regler om störningar (7 kap. 9 § BRL). Bland annat får en person som bor i en bostadsrättsföreningslägenhet inte utsätta sina grannar för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö på ett sätt som inte rimligen kan anses behöva tålas. Därtill behöver den som bor i bostadsrättsföreningslägenhet iaktta sundhet, ordning och gott skick inom och utanför huset. Slutligen ska även regler som bostadsrättsföreningen beslutat om följas (7 kap. 9 § 1 st BRF).

Om en konflikt avser en störning som kan anses omfattas av någon av reglerna i ovanstående stycke så ingår det i bostadsrättsföreningens styrelses uppdrag att lösa konflikten. Styrelsen ska om sådana störningar skett ge en tillsägelse till den som äger bostadsrätten och underrätta socialnämnden om störningarna (7 kap. 9 § 2 st BRF). Är det särskilt allvarliga störningar så kan styrelsen fatta ett beslut om att säga upp bostadsrätten (7 kap. 9 § 3 st BRF). Eftersom styrelsen har dessa befogenheter så är det därför också styrelsen som ansvarar för att se till att hantera störningarna.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare