Styrelse sänker hyra, jävigt?

Styrelse i bostadsrättsförening sänker hyresintäkterna till föreningen och därmed sänker hyres utgiften för sig själv. Är detta jäv?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jävsregler som kan komma i fråga framgår av Lagen om ekonomiska föreningar. Några särskilda jävsregler för bostadsrättsföreningar finns dock inte.

Jäv för en styrelseledamot, 7 kap. 23 § lag om ekonomiska föreningar

En styrelseledamot får inte handlägga en fråga om:

- Avtal mellan styrelseledamoten och föreningen,

- Avtal mellan föreningen och tredje man, om styrelseledamoten har ett väsentligt intresse i frågan som kan strida mot föreningens intresse, eller

- Avtal mellan föreningen och en juridisk person som styrelseledamoten ensam eller tillsammans med någon annan får företräda.

Jäv innebär i korthet att den som fattar beslut eller röstar i en fråga har egna intressen som kolliderar med föreningens. Att styrelsen i bostadsrättsföreningen sänker hyran utgör inte jäv enligt ovan bestämmelse.

Kom ihåg att föreningens stadgar kan innehålla bestämmelser om hur beslut ska tas i vissa frågor. Det är alltså möjligt att beslut om hyra ska fattas av stämman.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare