FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/02/2014

Studiebidrag

Just nu bor jag fulltid hos min mamma och har "umgänge" med min pappa varannan helg. Hon får mitt studiebidrag. Snart kommer det vara så att jag flyttar fulltid till min pappa och har umgänge med min mamma varannan helg. Min mamma kommer då fortsätta att få mitt studiebidrag. Hon säger att varken jag eller min pappa kan ändra det utan hennes underskrift. Hon säger också att hon kommer dra pengar från mitt studiebidrag för att betala för saker hon säger att jag SKA ha. Hon kommer alltså inte skicka över hela studiebidraget (1050kr) till min pappa utan kommer skicka runt 600kr. Sakerna är alltså inte jag BEHÖVER ha, utan det är saker som HON anser att jag SKA ha. Hon säger att om vi inte håller med så får vi ta det till rätten men jag undrar om det finns något enklare sätt eller om det är rätten som gäller.

Lawline svarar

Hej Alexander! För ändringar av utbetalning av studiebidrag finner du information på csn.se, där finner du de blanketter som behöver fyllas i.

Det stämmer att båda föräldrarna måste skriva under om det är så att dina föräldrar har gemensam vårdnad om dig. Det finns vissa situationer där den ena förälderns underskrift inte krävs, exv. vid sjukdom eller frånvaro dock är det inte aktuellt i ditt fall.

Avseende vad studiebidraget ska gå till är det inte bestämt i lag. Trots att bidraget är avsett för dig kan det i vissa fall till och med krävas att en viss del av bidraget går till andra kostnader. Vad bidraget ska användas till är med andra ord upp till dina vårdnadshavare.

Lycka till!

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare