Strikt skadeståndsansvar för hundägare

Min sambo blev nyligen biten av en hund i ansiktet. Detta skedde helt oprovocerat när han satt på en soffkant. Det blev fula, djupa sår på överläppen som var tvungna att sys.

Ärendet är anmält hos länsstyrelsen, ska kontakta polisen.

Hur fungerar det med skadestånd? Eller försäkringar? Han kommer få väldigt fula ärr, och dessutom upplever han sveda och värk.

Och hur blir det med hunden? Den är i livet idag och finns på allmän plats där det bedrivs ridverksamhet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Angående skadestånd.

Hundägare har ett strikt skadeståndsansvar för skada som hunden orsakar. Ett strikt skadeståndsansvar innebär att ägaren är skadeståndsansvarig för skadan oavsett om ägaren varit vårdslös eller ej (19 § lagen om tillsyn över hundar och katter). Hunden har orsakat personskada på din sambo. Det som då inkluderas i ett eventuellt skadestånd är kostnader för sjukvård, inkomstförlust, ersättning för sveda och värk eller lyte eller annat stadigvarande men (5 kapitlet 1 § Skadeståndslagen). Med lyte räknas till exempel din sambos ärr.

Angående hunden.

Frågan om en hund ska omhändertas eller avlivas görs av polisen och länsstyrelsen. Om hundan orsakat skada kan den omhändertas (11 § Lag om tillsyn över hundar och katter). Länsstyrelsen får efter utredning ta beslut om hunden ska avlivas eller om andra åtgärder ska tas (12 § Lag om tillsyn över hundar och katter).

Slutligt råd.

Angående skadeståndet råder jag er att kontakta en jurist som kan hjälpa er igenom hela processen och inte minst med stämningsansökan, detta kan lawline hjälpa er vidare med (boka här). Anmälan angående att hunden tilläts göra utfall görs till länsstyrelsen i ert län, alternativt till polisen i allvarligare fall (om brott föreligger, vilket jag inte tror baserat på omständigheterna du beskriver).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

My ÖhmanRådgivare