Strikt skadeståndsansvar för hundägare

Hej min dotters hund som vi har haft hand om ja och min särbo hunden attackerade min särbo och vi fick avliva henne vems ansvar är det min dotter står bara på papper och vi hade hand om hunden hela tiden blir min dottet ändå betalnings skyldig eller kan min särbo få ersättning via hundens försäkringsbolag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din särbo vill ha ersättning för de skador som uppstått efter attacken och kommer utgå från det när jag besvarar frågan.

En hundägare har ett strikt skadeståndsansvar för hunden enligt 19 § i lag om tillsyn över hundar och katter. Detta innebär att hundägaren står ansvarig för all den skada som hunden orsakar, oavsett om ägaren varit vårdslös eller inte. En hundägare som sköter sig exemplariskt och har kontroll över hunden, blir alltså skadeståndsansvarig ändå för det hunden orsakat i alla fall. Det strikta skadeståndsansvaret gäller även för den som har hand om hunden, alltså en "tillfällig ägare". Detta innebär alltså att ni står ansvarig för de skador som uppkommit och kan inte utkräva något skadestånd från din dotter. Hundens försäkring aktualiseras endast ifall din dotter skulle betraktas vara ansvarig för hunden vid skadetillfället och den hade i sådant fall kunnat täcka det skadestånd som din dotter varit skyldig för din särbos skador. De skador som uppkommit skulle dock kunna ersättas av en försäkring som din särbo eventuellt har.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare