Strikt hundägaransvar, ersättningsberäkningar

Hej!

Vår hund blev påhoppad av en annan hund för ett tag sen och vi har nu lite frågor angående skadeersättningen.

Har vi rätt att kräva hela veterinärskostnaden från den andre parten eller endast den del som "vi" får betala efter att försäkringsbolaget reglerat veterinärskostnaden?

T.ex Veterinärskostnaden är 10.000kr varav försäkringsbolaget täcker 5000kr de resterande 5000 får "vi/den andre parten" betala själva. Vad har vi rätt att kräva, 10.000 eller 5000kr från den andre parten?

Vi menar på att det blir vår försäkrings som belastas och vill ha full ersättning (10.000) om i fall att det händer något annat med vår hund. Även om man inte kan betala in till försäkringsbolaget efteråt för att få full pott igen, men pengarna finns där i vetskap om det skulle hända något.

Har vi rätt att kräva ersättning för de dagar vi varit lediga pga veterinärbesök/vård av hund?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Hundägare har så kallt strikt ansvar, vilket innebär att de är skyldiga att ersätta de skador som hunden orsakat oavsett om de varit vållande till skadan eller ej. Det framgår i 19 § Lagen om tillsyn över hundar och katter.

Din fråga handlar närmast om hur skadan beräknas. Om jag tolkar första delen av din fråga rätt har er hund på grund av påhoppet av den andra hunden behövt veterinärvård till en summa av 10 000 kr. Er hunds veterinärvårdsförsäkring har betalat 5000 kr av dessa, och de resterande 5000 kr återstår för er att betala. Ni undrar nu om ni har rätt att kräva 5000 kr eller 10 000 kr i ersättning för skadan.
Huvudregeln vid skadeståndsansvar vid sakskada (en hund räknas som sak i juridisk mening) är att den skadelidande ska försättas i samma ekonomiska situation som om skadan inte hade skett (se Skadeståndslagen 5 kap. 7 §). Ni ska såldes försättas i samma ekonomiska situation som om er hund inte blivit påhoppad och skadad. Det innebär att den ersättning ni har rätt till är de 5000 kr som ni ska betala. Försäkringsersättningar brukar i sådana här fall räknas av, däremot har försäkringsbolagen i sådana här fall oftast rätt att träda i ditt ställe och kräva de 5000 kr de betalt ut till er av den som vållat skadan. Det är dock inget ni behöver tänka på eller vara inblandad i.

Så för själva veterinärkostnaderna är det 5000 kr ni har rätt till, och efter att ni fått de är ni i samma ekonomiska sits som om skadan inte inträffat i den delen. Man kan inte kräva ersättning för "om det eventuellt händer något i framtiden" och givetvis kan ni inte få ersättning för om det händer något annat med er hund som inte har samband med hundattacken. Skulle det däremot visa sig att er hund behöver mer vård på grund av skadorna efter påhoppet, har ni naturligtvis rätt att då kostnaden uppstått yrka ersättning för den skadan då. Ersättningsansvaret upphör inte bara för att de 5000 kr betalas ut, utan framtida kostnader kopplade till påhoppet är den andra hundägaren ersättningsskyldiga för om/när de uppkommer. Möjligen menar du med din fråga att då er försäkring har belastats med 5000 kr iom denna skadan har det totala försäkringsutrymmet minskats, och om det händer något mer kanske försäkringen inte "räcker till". I ett sådant läge kan det diskuteras ansvar att ersätta de resterande 5000 kr, men det är i så fall något som får tas ställning till när situationen uppkommit, det är ingenting man kan få ersatt innan det hänt.

Din andra fråga gäller ersättning för inkomstförlust. Inkomstförlust för att ni behövt ta ledigt från arbetet för att åka till veterinären med hunden ersätts som huvudregel, om det inte varit möjligt att boka veterinärbesöket utanför arbetstid. (Som skadelidande har man ett ansvar att begränsa skadan så gott det går). Så har veterinärbesöken behövt ske på arbetstid har du rätt till ersättning för inkomstförlust. Ersättning för inkomstförlust till följd av "vård av hund" blir svårare. Men skulle det vara så att det kan bevisas att hunden om ni inte vårdat den i hemmet hade behövt vara inlagd och vårdas på veterinärklinik eller motsvarande borde kostnaden täckas. Har ni stannat hemma fast hunden hade kunnat vara ensam, så är det inget ni kan få ersättning för.

Hoppas att er hund mår bättre nu, och att det inte blir några mer problem av det hela.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare