Strikt ansvar som hundägare

Hej!

Min pappa och vår hund blev bitna av en lös pitbull ihelgen. Det var massor av människor runtomkring och flera lämnade vittnesmål. Pappa fick två bett i sitt ben av hunden och vår hund blev biten i öronen. Hon behövde senare sövas och sys och min pappa fick uppsöka läkare.

Nu framför polisen att förundersökningen skall läggas ner, då det ej är något "brott". Är detta verkligen korrekt? Det enda polisen hänvisade min pappa till var att kräva skadestånd av hundägaren.

MVH

Stina Persson

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

För hundägare föreligger det så kallat strikt skadeståndsansvar, vilket för hundägare innebär att de ska ersätta skador orsakade av deras hund oavsett om det var ägarens fel eller inte, 19 § lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, se https://lagen.nu/2007:1150

Polisen har rätt i att det inte har förekommit ett brott, om det inte var så att ägaren till pitbullen bussade hunden på din pappa, i sådant fall anses hunden vara ett vapen och det kan bli tal om brott. Viktigt att förstå är att när förundersökningen läggs ner och det inte kan rubriceras som brott så innebär det inte att ert skadeståndsanspråk försvinner.

Ni har fortfarande rätt att kräva ersättning från pitbullens ägare, vilket ni gör genom att antingen kontakta ägaren och se om ni kan göra upp utan att gå till domstol (i godo) eller om det inte är något alternativ så får ni lämna in ett skadeståndsanspråk till närmsta tingsrätt och lösa det genom rätten. Det här kallas att lösa tvisten civilrättsligt, ofta har ni rättskydd mot kostnaderna i er hemförsäkring.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare