Strikt ansvar för skada orsakad av hund

Under en lekstund i hundgården bet min 14 månaders hund en annan hund så att det blev ett litet sår.

Vi var tre hundägare där med våra 3 hormonstinna unga hanhundar. Ägarinnan till den hund som min hund bet kräver mig nu på alla veterinärkostnader mm, detta trots att vi båda såg hundarnas beteende samt att det var hennes hund som hela tiden red på min och då tillslut skapade min hunds reaktion.

Hur ska jag ställa mig till det? Hennes hund provocerade så att min tillslut bet, vi ägare borde ha stoppat när vi såg beteendet men ingen av oss gjorde det tyvärr.

Borde vi inte dela på kostnaden? Hur bör jag gå vidare, jag har försökt få henne att förstå att vi båda bär vår del av ansvaret men hon verkar inte vilja lyssna.

Kan jag bara låta bli att betala, vad händer om hon går vidare? Kan det bli en mycket högre summa då?

Tacksam för svar snarast.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 19 § i lag om tillsyn över hundar och katter ska skador som orsakas av en hund ersättas av dess ägare oavsett vem som vållat skadan. Det innebär att du kommer att få stå för de kostnader som skadan inneburit. Att ni kanske kan anses ha delad skuld ändrar inte denna bedömning. Däremot kan beloppets storlek enligt grundläggande skadeståndsrättsliga bestämmelser jämkas om den skadelidande bidragit till skadan. Med den skadelidande avses alltså inte den andra hunden, utan dennes ägare. Frågan om hon kan anses ha bidragit till skadan är mycket tveksam, och det tjänar ingenting till att jag börjar spekulera i denna sak. Det är i vart fall din starkaste invändning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare