Strikt ansvar för hundägare och krav att hålla hunden kopplad

Våran älskade katt blev i förrgår ihjälbiten på våran trädgård utav vår grannhund. Hunden har alltid varit efter katten och jagat men aldrig fått tag i henne. Men den här gången slutade det illa.

Vi bor på landet och hunden är van sedan liten att få vara på våran trädgård och gå omkring som den vill och även leka med våran hund som är jämgammal.

Den här hunden är väldigt vaktig och osäker, på så sätt att hon blir aggressiv.

Vi har en nyfödd bebis här hemma och nu är vi oroliga för att hunden ska attackera henne när hon blir lite äldre och börjar krypa och gå runt på trädgården.

Nu till frågan, har vi något rätt att begära någon slags ersättning för katten och begära att de håller hunden kopplad i framtiden eller liknande för bebisens skull? Vi vill inte börja bråka med grannen, men rätt ska ju vara rätt.

Tacksam för svar!

/ förkrossad matte

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med dina frågor.

Jag vill börja med att säga att jag beklagar förlusten av er älskade katt.

Ersättning för katten

I lagen om tillsyn över hundar och katter återfinns reglering av den situation som du beskriver. I lagens första paragraf stadgas att hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn som krävs för att förebygga att de orsakar skador eller andra olägenheter. Ur 19 § framgår sedan att en skada som orsakas av en hund ska ersättas av dess ägare eller innehavare även om hen inte vållat skadan. Det betyder att er granne ska ersätta den skada ni drabbats av i och med förlusten av katten även om er granne inte agerat vårdslöst på något sätt. Denna typ av ansvar, oberoende av vårdslöshet eller uppsåt, kallas för strikt ansvar. Den ersättning ni kommer att kunna begära är ersättning för sakskada enligt 5:7 skadeståndslagen (SkL), då en katt i lagens mening är att anse som en sak. Ni kan då begära att grannen ersätter kattens ekonomiska värde.

Begäran om att hunden hålls kopplad

Gällande din andra fråga, om ni kan begära att hunden hålls kopplad i framtiden för bebisens skull, skulle det vara möjligt att lösa. Enligt 1 § lagen om tillsyn av hundar och katter ska ägaren hålla hunden under sådan tillsyn som krävs för att undvika skador eller andra olägenheter. Att hunden dödat er katt torde vara ett starkt skäl för att grannen måste hålla sin hund kopplad, särskilt då ni nu har en liten bebis. Problemet är dock att det inte finns något generellt förbud mot att låta sin hund springa lös, så för att tvinga grannen att hålla hunden kopplad måste ni ta kontakt med Länsstyrelsen. De får meddela förelägganden att hålla hunden kopplad ifall hundägaren har brustit i sin tillsyn enligt 8 § lagen om tillsyn av hundar och katter.

Mitt råd till dig

Mitt råd till dig är att i första hand tala med grannen och se om ni kan komma överens om att hunden ska hållas kopplad. Om ni inte kan enas om en lösning rekommenderar jag dig att gå till Länsstyrelsen och begära ett föreläggande om att hunden hålls kopplad.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare