Strikt ansvar för hundägare

Hej

I somras blev vår hund attackerad bakifrån av grannens hund som resulterade i en dödlig utgång för vår hund. Hunden tog sig ut genom en altandörr samt över en stor häck och en rabatt och över en allmän väg och överraskade min dotter och vår hund bakifrån.

Högg tag över ryggen och kastade vår hund som en vante.

Det blev för stora skador att vi var tvungna att avlida vår hund.

Jag har gjort en anmälan hos polisen och länsstyrelsen men ärenden har lags ner och inga åtgärder vidhölls. Denna ägare är registrerad hos kronofogden samt har genomgått en canceroperation samt behandlingar. Ägaren har fyra stycken stora omplaceringshundar och klarar bara att gå med dessa en åt gången. Har bara tre av hundarna registrerade på jordbruksverket.

Nu är min fråga till er om där finns någon möjlighet för er att kunna hjälpa mig i detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

I svensk rätt har hundägare så kallat strikt ansvar för sina hundar vilket innebär att de blir skyldiga att ersätta skada deras hundar har orsakat oavsett om vårdslöshet eller inte har gett upphov åt situation, 19 § Lag om tillsyn över hundar och katter.

Inom juridiken ses djur som "saker" som personer har äganderätt till vilket innebär att du har lidit en sakskada. Enligt 2:1 skadeståndslagen är därför din granne skyldig att ersätta dig och omfånget räknas ut genom 5:7 skadeståndslagen, som innefattar bland annat din hunds värde, operations försök och inkomstförlust.

Det kan kännas okänsligt att diskutera sitt husdjur som en "sak" men det har även tagits i beaktande vid beräkning av kompensation från högsta domstolen där personliga samband med husdjur understryks, se NJA 2001 s.65.

Det är utan tvivel att du är berättigad ett skadestånd men ifall din granne kommer ha möjlighet att kompensera dig verkar mindre troligt då han var hos konofogden. Eftersom skadestånd ses som en oprioriterad fordran som utbetalas efter många andra ifall personen i konkurs ens har kvar likvida medel att betala med vilket gör det osannolikt att du skulle få betalt, 18 § förmånsrättslagen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare